Fotografické metafory Antona Štubňu
Anton Štubňa svojím novátorským dielom významne ovplyvnil vývoj čiernobielej fotografie 60. a 70. rokov na Slovensku. Popri voľnej fotografickej tvorbe s prevládajúcimi nefiguratívnymi, metaforickými objektmi, do ktorej vniesol osobitú a originálnu poetiku všedných a nepotrebných vecí, sa venoval aj monumentálnej exteriérovej tvorbe i veľkoplošnej výzdobe interiérov. „Dnes, keď časť mladej generácie už takmer nepozná termín čiernobiela fotografia, ani postupy pri jej vzniku a spracovaní, chce Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne výstavou Anton Štubňa – Fotografické metafory pripomenúť priekopnícku tvorbu významného trenčianskeho umeleckého fotografa, ktorého nedožité 80. výročie narodenia si v roku 2014 pripomíname,“ uviedla kurátorka výstavy Ela Porubänová.
Počas svojej tvorivej umeleckej cesty, Anton Štubňa vniesol do média fotografie odvážny a nový pohľad a ako sa v súčasnosti ukazuje, mimoriadne nadčasový a dodnes aktuálny, čo je zrejmé z fotografií charakterizujúcich jeho umeleckú cestu. Dokumentujú to aj v pripravovanom katalógu zaznamenané odborné hodnotenia významných slovenských teoretikov a historikov výtvarného umenia Juraja Mojžiša a Ľudovíta Hlaváča. „Fotografovať začal podľa všetkých pravidiel amaterizmu. Pravda, po roku mal prvé fotografie na medzinárodných výstavách a v časopisoch. V nasledujúcich dvoch rokoch úspešne oboslal okolo 60 medzinárodných výstav, z nich napríklad na X. salóne v španielskom Alicante získal zlatú medailu,“ opisuje Štubňovu umeleckú dráhu výtvarný teoretik Juraj Mojžiš.
Slová uznania možno nájsť aj vo vyznaniach priateľov fotografov – Jána Tluku i Vlada Glossa, ktorí so Štubňom najmä v deväťdesiatych rokoch 20. storočia intenzívne spolupracovali. Pre Jána Tluku bol Anton Štubňa veľmi dobrý priateľ: „Pre návštevníkov ateliéru s chuťou pridáva vždy niečo zo svojho nepreberného repertoáru historiek, príbehov, citátov a glos. A náhle je to všetko minulosťou. Život a dielo Antona Štubňu sa definitívne uzavrelo, jeho tvorivé plány vrátiť sa k tematike metamorfóz, objektov a znakov už zostanú nenaplnené. Jeho ateliér stíchol a osirel a ja si bolestne uvedomujem že pri dverách s číslom 33 už nezazvoním.“
Mozaiku života a tvorby tohto pozoruhodného človeka a umelca približujú aj príbehy jeho dvoch gymnaziálnych spolužiakov, ktorým sa spomienky dodnes živo v pamäti vybavujú. Ide o Helenu Krausovú, bývalú vedúcu odboru kultúry v Trenčíne a Karola Hella, pochádzajúceho z Trenčína. „Mali sme úžasných profesorov a veľa nám tolerovali ale sme boli aj úžasný kolektív. Napríklad, mnohí sme vedeli kto spôsobil, že novo inštalovaná hviezda na hrade zhasla zásahom našich spolužiakov v čele s Tónom a dodnes je to tajomstvom. Niektorí sme zaplatili za neposlušnosť a pôvod aj tým, že sme sa po maturite nedostali na vysoké školy a skúsili sme ako je v závodoch. Ale sme to nevzdali. Antona bohužiaľ skoro zradilo zdravie ale zanechal dielo hodné obdivu a úcty,“ píše vo svojej spomienke Helena Krausová.
Diela Antona Štubňu boli viackrát ocenené nielen na Slovensku ale najmä v zahraničí, sú zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie v Bratislave, Moravskej galérie v Brne, Galérie Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne, v zbierkach
Trenčianskeho osvetového strediska v Trenčíne a v súkromných zbierkach.
Výstava diel Antona Štubňu – Fotografické metafory v koncepcii kurátorky Eleny Porubänovej začne slávnostnou vernisážou 24. októbra 2014 o 17.00 hodine a potrvá do 30. novembra. Záštitu nad podujatím prevzal predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Ing. Jaroslav Baška. Vydanie katalógu podporilo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky a Mesto Trenčín.