Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne

Galéria Bazovského priblíži tvorbu Igora Kalného

Galéria Bazovského priblíži tvorbu Igora Kalného

Igor Kalný (1957, Trenčín - 1987, Bratislava) je jedným z najosobitejších predstaviteľov neoficiálnej výtvarnej scény 80. rokov 20. storočia na Slovensku. Jeho predčasne uzavretá, no napriek tomu ucelená tvorba pracuje s hudbou, poéziou, privátnymi akciami, happeningami, maľbou a kresbou. Práve kresba sa stala ťažiskovým médiom jeho tvorby a dominantou prítomnej výstavy.

Na výtvarnú scénu vstúpil Igor Kalný na prelome 70. a 80. rokov 20. storočia. Po skončení Strednej priemyselnej školy grafickej z ideologických dôvodov nemohol ďalej študovať. Napriek tomu, že nemal akademické školenie, si veľmi skoro našiel vlastný vyhranený výtvarný názor. Vo svojej tvorbe inklinoval ku staršej generácii výtvarníkov z okruhu analytickej maľby (Milan Bočkay, Klára Bočkayová, Dezider Tóth, Otis Laubert,...). Charakterizuje ju napätie protikladov medzi poriadkom – chaosom, geometriou – gestickosťou, vážnosťou – hravosťou, konkrétnym – abstraktným, uchopiteľným – tajomným. Tie sú prítomné vo väčšine navzájom sa prelínajúcich cykloch kresieb.

Igor Kalný - záznam z akcieHľadanie vlastného rukopisu je u Igora Kalného konceptuálnou hrou s písmom a slovom. Mení rukopis vlastnej signatúry, vytvára vlastnú abecedu, zviditeľňuje slová – vytvára vlastný jazyk blízky vizuálnej poézii. Hravý cyklus pečiatkových kresieb je zároveň odrazom neslobodnej atmosféry doby. Kalný v ňom s použitím banálnych detských pečiatok s motívom zvieratiek interpretoval Orwellovu Farmu zvierat, ktorej samizdatové vydanie ilustroval. Od kresby a jej analýzy sa dostáva k prepojeniu s realitou a jej vstupu do obrazu prostredníctvom obkresľovania reálnych predmetov.

Počnúc každodennými predmetmi – vešiakom, džbánom, okuliarmi dospieva v posledných rokoch svojej tvorby k obkresľovaniu seba samého, vymedzovaniu priestoru svojho bytia. Výsledné dynamické veľkoplošné kresby rúk, nôh i celého tela – telovky tvoria jeden z vrcholných a najosobitejších prejavov Kalného tvorby. Sú samostatnými dielami, svojráznymi autoportrétmi, no zároveň špecifickými záznamami privátnych body - artových performancií autora, ktoré dokumentoval fotografiou.

Tvorba Igora Kalného sa po mnohých monografických i kolektívnych výstavách doma a v zahraničí, v jeho rodnom meste – Trenčíne, predstavuje po prvý krát. Ponúka oživenie a sprítomnenie Kalného stále aktuálneho umeleckého i ľudského posolstva. Sprevádza ju rovnomenný katalóg a reprezentatívna monografia autora. Výstava sa koná v spolupráci s Galériou mesta Bratislavy.

Fotogaléria

4 fotografie