Ilja Holešovský: Quo usque tandem?
Pri príležitosti autorovho životného jubilea
Keramická tvorba Ilju Holešovského je veľmi pestrá a obšírna. Rozmanitosť jeho diel
poukazuje na autorovu bezbrehú fantáziu a tvorivosť, ktorá ho sprevádza už mnoho dekád. Je
to celoživotná záležitosť, vášeň, nutkanie pretvárať hlinu do storakých podôb a objavovať
stále nové možnosti realizácie. Jeho tvorbu formovali študijné cesty a medzinárodné
sympóziá v Českej republike, Švajčiarsku, Nemecku, Taliansku, Fínsku, Turecku, Rakúsku,
Francúzsku či Lotyšsku. Všade zbieral skúsenosti, nasával atmosféru, kultúru jednotlivých
krajín, experimentoval s hmotou, tvarom, výpalom, samotnými námetmi a všetko to zúročil
vo svojom rozsiahlom diele.
V povedomí verejnosti rezonujú najmä jeho z hliny do detailu vyformované a farebne
glazované veristické zátišia – trompe l´oeil, ktoré na prvý pohľad oklamú nejedného diváka.
Tenisky, boxerské rukavice, zákusky, či cigaretové ohorky sú na nerozoznanie od svojich
pominuteľných predlôh. Táto popartová línia sa u autora rozvíja od 80-tych rokov, kedy
priniesla nový vietor do československej keramickej tvorby. Bol to zámer preniesť na domácu
pôdu niečo západné, moderné, nevšedné a chvíľu trvalo, kým si tieto námety našli pochopenie
u odborného i laického publika, no dnes sú ikonickými dielami autorovej tvorby.
Ak hovoríme o tematických líniách, v dielach Ilju Holešovského ich vedľa seba nažíva hneď
niekoľko. Tie najhlavnejšie sa tiahnu autorovou tvorbou nepretržite aj desaťročia, iné sú
prerušované alebo dokonca úplne zanikli v prospech iných projektov.
Jednou z dôležitých línií jeho umeleckého prejavu, ak nie najdôležitejšou, je figúra. Od
miniatúrnych krehkých sošiek až po plastiku v životnej veľkosti. Námety z každodenného
života, politiky, športu, oslava ženského pôvabu, ale aj kritika spoločnosti. Skupinové
kompaktné kompozície tanečníc striedajú vratkí akrobati, ich štruktúrovaná až expresívna,
nepokojná povrchová úprava v nás evokuje dynamiku pohybu jednotlivých postáv.
V kontraste s nimi nám rovnako ako v zátišiach autor predstavuje svoje majstrovstvo
realizmu, napríklad v rozmernej figurálnej inštalácii „A nepýtajte sa ma, ako sa cítim“. Popri
figurálnych námetoch sa v jeho tvorbe objavujú aj zvieracie motívy reálnych aj mystických
tvorov, niekedy s nádychom personifikácie, počlovečené, odrážajúce jednotlivé ľudské
charaktery. Špecifickou skupinou, v ktorej využíva tieto figurálne a animálne realizácie sú
návrhy ocenení za rôzne zásluhy v oblasti kultúry a spoločenského diania (Cena Karla Čapka,
Osobnosť mesta Trenčín,...), kedy do nich vkladá aj obsahovú hodnotu prepojenú s kontextom
ocenenia.
Paralelne s voľnou keramickou tvorbou sa Ilja Holešovský venuje aj úžitkovej keramike, ale
nie len tak povrchne, ale so všetkou vážnosťou a profesionálnym prístupom tak, aby aj každá
šálka, misa či svietnik boli hodnotným umeleckým a zároveň funkčným predmetom. Hrá sa so
štruktúrou, farebnosťou, dizajnom a postupne si vypracoval v tomto odvetví svoj
charakteristický rukopis. Úžitková keramika nie je u neho niečo banálne, jednoduché, ale
vdychuje jej rovnaké čaro ako všetkým svojim umeleckým dielam.
Ďalším rozmerom spestrujúcim umelcovu celoživotnú tvorbu je keramický obraz – keramická
maľba, s ktorou experimentoval ešte v začiatkoch svojej tvorby, a ktorá u neho najmä
v poslednom období dostáva viac a viac priestoru. V potemnenej monochromatickej sérii
röntgenových snímok – anatomických štúdií, vytvorených na prelome milénia, nám
predvádza svoju figurálnu a kresebnú zdatnosť. Rozvíjaním tematiky závesného keramického
obrazu dospel postupne až k farbami hýriacim vedutám slovenských i zahraničných miest ale
i k figurálnym svetským či náboženským námetom s jemnou, vzletnou kresebnou líniou.
Ako dovŕšenie prezentácie autorovej eklektickej tvorby vystavujeme aj výber z grafickej línie
- „PFky“, ktoré tvorí už desaťročia, len tak pre radosť a odráža sa v nich jeho súdobá
keramická tvorba, pričom v nich neraz reflektuje dobové dianie - reaguje na aktuálne témy
v spoločnosti. Aj tu nám predostiera svoj zmysel pre humor, nadsázku a kresebnú bravúru.
Dokazuje nám tak, že mu svedčí aj dvojrozmerný umelecký prejav.
Prezentovaný výber diel je len malým zlomkom bohatej tvorby Ilju Holešovského, v ktorej sa
prelínajú figurálne, animálne, náboženské, abstraktné, landartové námety, hlavolamy,
exteriérové realizácie či úžitková keramika. Je autorom, ktorý ani chvíľu neprešľapuje na
mieste, ale napreduje, vnára sa stále do nových a nových tém nerozlučne prepojený s hlinou.
Lucia Mošková