Očistec aj svätých za dedinou prinesie maliar Marek Ormandík
Jeho maľby sú vyzývavé, provokujúce, strhujúce. Vkladá do nich humor a iróniu, hoci skúma temné zákutia ľudskej duše a rúca biblické mýty. Mnohé z obrazov, ktoré vytvoril za posledných päť rokov, predstaví maliar Marek Ormandík v Galérii Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne. Výstava s názvom VL sa začne 2. mája a potrvá do 15. júna 2014. Bude bilančná a prierezová, ako naznačuje aj jej názov - rímska číslica VL totiž slúži ako symbol autorovho veku.
„Marek Ormandík patrí k najvýraznejším maliarom súčasnej slovenskej výtvarnej scény. Je veľký provokatér, ktorý netradične a smelo stvárňuje klasické témy. Je bravúrny v tom, ako dokáže farbou a energickým maliarskym gestom vyjadriť vášne, zápasy a premeny človeka. Prináša nám strhujúcu drámu na plátne,” opisuje kurátorka výstavy Danica Lovišková.
Na veľkých i komorných plátnach Marek Ormandík svojim nezameniteľným rukopisom farieb objavuje, skúma a premieňa kresťanské i mytologické výjavy. Na trenčianskej výstave predstaví diela z cyklov Klietka, Očistec, Svätí za dedinou, Čierne duše, Madonnapieta, Láska k blížnemu či Kalvária. Z jeho obrazov sa na novo vynárajú Madona s dieťaťom, Minotaurus kúpajúci sa vo vani, modliaci sa ľudkovia, svätci s čiernou aurou či anjeli pribití na kríži. Rúca klasické ikony, sníma ich z piedestálu a dáva im súčasný význam. Ale blízke sú mu aj svetské motívy lásky, erotiky či vzťahových labyrintov, ktoré nás sprevádzajú životom.
„Nemám rád trendy a módy v maľbe. Mojou hlavnou témou je mix biblie a mýtov hlavne pre pokus o nadčasovosť,” hovorí Marek Ormandík.
Napríklad v sérii malieb Očistec sa nechal inšpiroval Danteho Božskou komédiou a otázkami sebaspytovania, v cykle Svätí za dedinou pridal kľačiacemu mužovi čiernu svätožiaru. „Pokora, prosba, ospravedlnenie, poddajnosť, otroctvo, odovzdanie, vzývanie, zbožňovanie, žiadosť, očistenie..., to všetko som tam cítil. Neskôr som pridal čiernu auru, ktorá má spochybniť jednoznačnosť výkladu motívu. Je to svätý, a možno je to úplný darebák,“ vysvetľuje Marek Ormandík. V sérii „ikonických“ hláv s otvorenými ústami Chorus zas nie je jasné, či ide o bolestný výkrik alebo zborový spev. A na obrazoch z cyklu Klietka divák netuší, kto je za a kto pred mrežami. „Bavia ma veľké emócie, hlavne v momente, keď sú také vypäté, že nie je jasné, či sú kladné, alebo záporné,“ dodáva maliar.
„Odvážne nastoľuje aj otázky smrti, trestu, nenávisti a ľudskej zvrátenosti. Nelichotí, nezakrýva, skôr odkrýva temné zákutia našej duše, aby upozornil a vyprovokoval naše svedomie a aby narušil bariéry našej mlčanlivosti a pokrytectva,” dodáva kurátorka.
Prostredníctvom monumentálnej dva a pol metrovej plastiky Slávo Poprosič je na výstave zastúpená aj autorova sochárska tvorba.
Marek Ormandík (1968) absolvoval v rokoch 1987-1993 štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave - odbor voľná grafika a knižná tvorba. Jeho tvorba siaha od veľkorozmerných a komorných malieb, cez ilustráciu, kresbu, grafický dizajn až po sochárske diela. Na konte má viaceré významné ocenenia, jeho diela sa za dve desaťročia aktívnej umeleckej práce dostali na desiatky samostatných výstav. Okrem susedných krajín už vystavoval aj v Nórsku, Francúzsku, Taliansku, Nemecku, Rusku či Slovinsku. Výber z tvorby posledných piatich rokov odprezentuje Marek Ormandík paralelne s Trenčínom aj v chorvátskej Rijeke v galérii Kortil na výstave s rovnomenným názvom, ktorá sa začne 20. mája 2014.