Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne

Dorota Sadovská: Vysoké a Nízke Tatry I. - III.

Dorota Sadovská: Vysoké a Nízke Tatry

Vysoké a Nízke Tatry I. - III.

2008, olej na plátne, 3 x: 130 x 40 cm
O 1655, nadobudnuté 29.9.2009

Dorota Sadovská patrí medzi najvýraznejších súčasných umelcov na Slovensku. Na umeleckej scéne sa pohybuje od polovice 90 - tych rokov 20. storočia. Jej tvorba sa zameriava predovšetkým na maľbu, ale realizuje sa i vo fotografii, priestorových inštaláciách, objektoch či videu.

Narodila sa 5. februára 1973 v Bratislave, v rokoch 1987 - 1991 študovala textilnú tvorbu na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave. V rokoch 1991 - 1997 absolvovala štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v Otvorenom ateliéri Rudolfa Sikoru na Katedre maľby. Pokračovala v štúdiu na École Nationale des Beaux Arts vo Francúzsku. V roku 2004 získala titul PhD. na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Realizovala množstvo samostatných výstav na Slovensku i v zahraničí a získala mnohé prestížne ocenenia. Jej diela sú zastúpené v mnohých slovenských galériách (Slovenská národná galéria, Galéria mesta Bratislava, Nitrianska galéria, Liptovská galéria P. M. Bohúňa, Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne), zahraničných inštitúciách (Praha, Viedeň, USA, Holandsko..) i v súkromných zbierkach.

Dorota Sadovská sa primárne venuje figurálnej maľbe, no napriek realistickému spôsobu maľby je aktuálna, súčasná a originálna. Snaží sa o neustále skúmanie a overovanie princípov maľby, experimentuje, hrá sa a odkrýva nám nezvyčajné súvislosti. Často presahuje k iným médiám (fotografia, video) i k danému priestoru, kedy spôsobom inštalácie mení jednotlivé dvojdimenzionálne diela na trojrozmerné priestorové inštalácie. Vydáva časopis / katalóg SADO, ktorý láka dizajnom ženských periodík (2005, 2007, 2015), ktoré však skôr paroduje a dezinterpretuje.

Vo svojich dielach spracúva témy telesnosti, ľudského tela v rôznych polohách a podobách. „Telo je pre každého to najbližšie a najpriamejšie, prostredníctvom čoho ohmatáva svoj vlastný život. Pokiaľ žijem, nemôžem mu uniknúť." Často telo deformuje, zbavuje ho primárnych znakov, aby nám nastavila kritické zrkadlo. Zaoberá sa vzťahmi medzi krásou a škaredosťou, provokuje, odhaľuje, dramatizuje, no napriek všetkému je v jej dielach cítiť nežný ženský rukopis.

Pracuje s rôznymi sériami, ktoré neustále dopĺňa o nové podnety. Medzi jej najstaršie diela patria tie zo série Portréty, kde deformuje bežné chápanie tohto žánru a zobrazuje „portréty" v netradičných polohách s vytočenými hlavami, odvrátenou tvárou s pozornosťou upriamenou na krk.

Asi najznámejší je jej cyklus svätých a anjelov, kde maže klasickú kresťanskú ikonografiu, osobnosti duchovného sveta odprosťuje od atribútov, charakteristických znakov i individuálnych rysov, zobrazuje ich nahých, bez vlasov a ochlpenia, v rôznych smelých perspektívnych skratkách, nadhľadoch či podhľadoch. Jednotlivé ikonografické symboly nahrádza len gestom, niekedy v jednoduchom naznačení spôsobu umučenia. Farby v celom obraze používa jasné a svetlé, často žltú ako symbol aureoly alebo svätosti, alebo bielu ako symbol nevinnosti a krehkosti. Figúra väčšinou nekontrastuje s pozadí, ale akoby z neho vychádza.
V ďalšom cykle pracuje s fragmentmi ľudského tela, ktoré „spredmetňuje" a prezentuje ich v nových súvislostiach. Komorne znejúce ľudské figúry v rôznych, často pre človeka neprirodzených polohách, pripomínajúcich hmyz, kladie na okraj plátna, či do vzduchoprázdna.

Z tohto cyklu pochádza i dielo, ktoré Vám dnes prezentujeme - Vysoké a Nízke Tatry I. - III. z roku 2008. Toto dielo bolo prezentované v Galérii M. A. Bazovského v Trenčíne v rámci výstavného projektu Bledomodrá cesta v roku 2009. Výstava bola vyskladaná práve z diel s fragmentmi tela, drobných ľudských postáv pripodobňovaných k muchám či k lodiam na mori. Obrazy neboli nainštalované klasicky na stenách, ale skrz všetky miestnosti vytvárajúce cestu alebo akýsi ľudský labyrint plný tajomstiev a svedectiev. Charakteristickou črtou Sadovskej malieb je čisté monochrómne pozadie, niekedy presahujúce do blankytne modrých farieb pripomínajúcich nebeskú oblohu, inokedy zas farebne splývajúce so zobrazenou figúrou či fragmentom. V ňom, ako vo vákuu, mimo priestor i čas, sa odohrávajú príbehy človeka a jeho tela.

Maľby Vysoké a Nízke Tatry I. - III. je triptichom - sériou troch obrazov, zobrazujúcim v dolnom pláne nahú ľudskú figúru zo zvláštnej perspektívy - pohľad na siluetu ležiaceho ľudského tela od jej nôh. Dôraz je kladený na realistické zobrazenie prekrížených bosých chodidiel, pričom zbytok tela sa postupne rozptyľuje v perspektíve. Autorka tak prostredníctvom pripodobenia tvaru fragmentu ľudského tela, v tomto príklade bosých nôh, vytvorila analógiu so slovenskými veľhorami - Vysokými a Nízkymi Tatrami. Pohľad na figúru sa v jednotlivých plátnach jemne mení zmenou perspektívnej skratky zľava do prava, čím spolu diela vyvažuje a vytvára tak jeden celok. Zvyšok plochy všetkých troch plátien pokračuje v bledomodrých monochrómnych farbách, vytvárajúcich sférickú atmosféru a podčiarkujúcich majestátnosť „veľhôr".

Mgr. Radka Nedomová

Použitá literatúra:
Katalóg k výstave: Dorota Sadovská / Bledomodrá cesta, 2009; D. Lovišková, D. Čarná
http://nitrianskagaleria.sk/event/dorota-sadovska/
http://www.schemnitz.sk/dorota-sadovska/
http://feminity.zoznam.sk/c/886628/vytvarnicka-dorota-sadovska-sa-hra-s-telom