Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne

Peter Pollág: Hommage a Velasquez

Peter Pollag: Hommage a Velasquez

Peter Pollág: Hommage a Velasquez
2001
130 x 150 cm, kombinovaná technika, nadobudnuté 15.3.2010

Už dlhší čas sa zaoberám myšlienkou, čím to je, že práve obrazy bratislavského maliara Petra Pollága sa stretávajú s takým nečakaným ohlasom. Pri pohľade na  autorove diela či výtvarné experimenty sa nemožno pomýliť. Pollágov osobitý, charakteristický prejav s nenapodobiteľnými  výrazovými znakmi poznamenáva každý z jeho obrazov. Cesta a výpoveď , ktorú si ako svoju filozofiu zvolil Peter Pollág, je v dnešných časoch obdivuhodná. Nikdy nebola podmieňovaná lacným či krátkodobým cieľom zaujať, ale naopak predovšetkým tvrdou a poctivou prácou v tom pravom slova zmysle.

Autor si vytvoril vlastnú dimenziu svojho výtvarného sveta. Obmedzil staršie väzby s vizuálnymi predstavami, zintenzívnil výtvarnú stránku vnútorného modelu, ktorý zachytáva a zároveň otvára možnosti hlbšie vyjadriť celú škálu myšlienok, úvah a citov. Vizuálne pozorovanie, bohaté dejinné udalosti, výpravné scény, rovnako aj tajuplná reč symbolov, podobenstiev a meditácií formujú Pollágovu tvorbu ako odvážnu a slobodnú životnú skúsenosť.

 Znaky , línie, krivky, plošné útvary i gestické záznamy vytvárajú na farebnej ploche obrazu svojbytnú štruktúru vzťahov, akcentov a napätí. Rozoznávame na nej siluety konkrétnych figúr, ľudí, zvierat, predmetov alebo ich fragmenty, odkazy na udalosti, príbehy odohrávajúce sa medzi realitou a podvedomím, predmetom a symbolom, medzi časom a trvaním, medzi radosťou a smútkom, ale aj medzi spupnosťou a pokorou. Pollág kladie do obrazov často prízvuky tragiky či bolesti v zraňovaní ľudskosti, ale aj symboly pokoja, nádeje, viery a svetla. K týmto úvahám ho vedú osobné skúsenosti z cestovania po svete.

Po poznámkach z Afriky, ktoré vznikli ako diela priamo na tomto kontinente, alebo pod vplyvom zážitkov z pobytu v Afrike v roku 2001 sa Petrovi Pollágovi naskytla ďalšia možnosť cestovania a poznávania po svete. Už v nasledujúcom roku  sa dostal na pozvanie svojich priateľov do Číny. Afrika i Ázia boli pre neho tak rozdielne svety  kultúrne, spoločensky i filozoficky, že mohol oba porovnávať : „ Na rozdiel od Afriky sa mi zdalo, že v Číne sa duchovný náboj pretavil do hmoty“,  hovorí Peter Pollág. „ V Afrike som mal pocit, že ľudia si tam duchovnú kultúru niesli v sebe. V Číne som ju priam hmatateľne prežíval okolo seba. Bola to pre mňa ďalšia cenná skúsenosť.“ 

Pollág vo svojich maľbách cieľavedome vyhľadáva oblasti, ktoré autonómne maliarske štruktúry posúvajú do nových  významových vzťahov. Toto hľadanie však nie je iba formálnym a technickým procesom. Autor v ňom spracováva svoje bohaté vedomosti z historickej a modernej maľby – od byzantského zmyslu pre veľkoleposť, stredovekej nástennej maľby či koloritu španielskych a francúzskych majstrov až po súčasnú modernu.

Pozrime sa bližšie na jedno dielo inšpirované španielskym maliarom Velasquezom.  Práve v obraze nazvanom Hommage a Velasquez autor vytvoril príťažlivé výtvarné podobenstvo, v ktorom  experiment je prirodzenou súčasťou pochopenia stavu vecí, ale aj objavovania vecí tušených. Upúta nás razantná štruktúrovanosť a veľkorysá vrstva farebného pigmentu ( popri tubách s farbami, rád používa ich väčšie balenia ), aj viacvýznamové prekreslenie a farebné prekrytie povrchu ( vrstvím farbu na farbu, až dosiahnem ten  správny odtieň ). Experiment však nie je u Pollága samoúčelnou exhibíciou. Autor sa snaží o maľbu , ktorá ako on hovorí, by mala „klasicky dýchať a zároveň, aby z nej bolo cítiť rôzne štruktúry a podmaľby“.  A ďalej hovorí: „Vyhýbam sa prvoplánovosti a nadbiehaniu vkusu diváka.“   

Peter Pollág sa narodil 19.februára 1958 v Levoči. V rokoch 1977 – 1983 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Žije a tvorí v Bratislave.

PhDr. Alena Hejlová