Predstavujeme vám októbrové Dielo mesiaca
Dielom mesiaca október je "Neustála a vytrvalá snaha po vlastníctve" od jednej z najvýznamnejších osobností slovenskej grafiky Albína Brunovského. Dielo, ktoré sa nachádza v zbierkovom fonde Galérie Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne od roku 1981 predstavuje kurátorka PhDr. Alena Hejlová.
Albín Brunovský študoval na SŠUP v Bratislave. V štúdiu neskôr pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, ktorú absolvoval v roku 1961 na grafickom oddelení profesora Vincenta Hložníka. Jeho jedinečná tvorba je skvostom slovenského výtvarného umenia, ktorá bola po zásluhe ocenená doma i v zahraničí. V roku 1990 ukončil svoje pedagogické pôsobenie a venoval sa voľnej umeleckej tvorbe.
Albín Brunovský sa vo svojej tvorbe inšpiroval súčasnosťou, históriou a antickou mytológiou, Starým zákonom, a kresťanskými reformátormi – Erazmom Rotterdamským, Janom Amosom Komenským, legendami a v neposlednom rade rozprávkami."Bol to svet, ktorý sa rodil a existoval v oblakoch a krajine bez pevného horizontu, tam, kde žijú bohyne a satyrovia," rozoberá tvorbu Albína Brunovského historička výtvarného umenia Alena Hejlová.
Brunovský si už od počiatkov svojej tvorby našiel vlastný výraz, ktorý neskôr len rozvíjal a zdokonaľoval. Už v počiatočných rokoch po ukončení štúdia bol teda hodnotený ako jeden z najpozoruhodnejších tvorcov svojej generácie, ktorej sa začínal vzďaľovať zahľadenosťou do mytologického sveta a odkazmi na starých majstrov. Vedome nadväzoval na renesančnú maliarsku dokonalosť, barokovú pompéznosť, či ornamentálnosť secesie. Okolo roku 1975 dochádza v grafickej, ale i v maliarskej tvorbe Albína Brunovského k výraznej premene. Zásadnými grafickými listami, ktoré nesú stopy tejto premeny, sú diela nazvané Triumf smrti (1975) a neskôr v roku 1978 vytvorený grafický list „Neustála a vytrvalá snaha po vlastníctve“. "Grafický list to nie je len jedna dejová línia, Často vytvára niekoľko vrstiev, kde nad pozemskou prírodou sa vznášajú malé ostrovy ďalších prírodných výsekov, opäť so zakomponovanými postavami, akoby sa v umelcovej duši pozemské a nebeské zbližovalo," uzatvára svoju interpretáciu Alena Hejlová.