MEDŇANSKÝ Ladislav (Mednyánszky) (1852 – 1919)
Ladislav Medňanský sa narodil v roku 1852 v Beckove. Pochádzal zo šľachtickej rodiny ( Mednyánszkovcov a Horváthovcov – Stančičovcov ). Po desiatich rokoch sa rodina presťahovala z Beckova do kaštieľa v Strážkach, pri Kežmarku.
Roku 1872 študoval na Akadémii v Mníchove, neskôr v Paríži na École des Beaux – Arts v rokoch 1873 - 1875 . V Paríži pôsobil do roku 1878 ( ateliér na Montmartri ). Potom v rokoch 1889 – 1891 a 1896 – 1897 znovu pobýval v Paríži. Medňanský žil túlavým životom, striedavo v Beckove, v Strážkach, v Paríži, v Budapešti a vo Viedni. Spôsobom života sa svojmu okoliu javil ako čudák. Hmotná zabezpečenosť šľachtica mu umožňovala byť a zostať vo všetkom, čo robil, nezávislým a autentickým. Príroda, krajina a ľud horného Uhorska – Slovenska mu boli trvalou osnovou jeho úsilia od prvých akvarelov a kolorovaných kresieb až po posledné vyzreté prejavy jeho tvorby.
Medňanského dielo je možno rozčleniť do troch základných období. Pre prvé obdobie, ktoré sa začalo od roku 1870 boli príznačné krajinomaľby s hmlistými, súmračnými náladami. Tieto snové až elegické meditácie vyústili do zobrazenia riečnych krajín. Medňanský vytvoril v našom maliarstve pojem dovtedy neznámej intímnej krajiny. Druhé obdobie vývinu umenia Medňanského sa opiera o pobyty v Paríži, počas ktorých sa dôkladnejšie oboznámil s francúzskym impresionizmom. O zmene hovoria motívy s rozkvitnutými kvetmi a sadmi. Od tohto obdobia smeroval v krajinomaľbe k výraznej impresionistickej až spektrálnej analýze (napr. tatranské krajiny). Popri krajinomaľbe sa celý život venoval aj figurálnemu maliarstvu. Od konca roku 1890 sa začína tretie obdobie vývinu Medňanského umenia, zasvätené prevažne figurálnemu maľovaniu, a to v celých postavách i portrétoch. Popri dedinčanoch ho inšpirovala aj mestská periféria. Svoju figuralistiku dovŕšil ako frontový maliar, keďže od roku 1915 pôsobil ako dobrovoľník v rakúsko – uhorskej armáde.
Veľa jeho prác má charakter skíc a štúdií, vytvorených na podklade náčrtkov podľa prírody, jednak na podklade výtvarnej a emocionálnej pamäti. Medňanský zomrel v roku 1919 vo Viedni. Svojou tvorbou sa zaradil k umelcom európskeho významu.
Roku 1872 študoval na Akadémii v Mníchove, neskôr v Paríži na École des Beaux – Arts v rokoch 1873 - 1875 . V Paríži pôsobil do roku 1878 ( ateliér na Montmartri ). Potom v rokoch 1889 – 1891 a 1896 – 1897 znovu pobýval v Paríži. Medňanský žil túlavým životom, striedavo v Beckove, v Strážkach, v Paríži, v Budapešti a vo Viedni. Spôsobom života sa svojmu okoliu javil ako čudák. Hmotná zabezpečenosť šľachtica mu umožňovala byť a zostať vo všetkom, čo robil, nezávislým a autentickým. Príroda, krajina a ľud horného Uhorska – Slovenska mu boli trvalou osnovou jeho úsilia od prvých akvarelov a kolorovaných kresieb až po posledné vyzreté prejavy jeho tvorby.
Medňanského dielo je možno rozčleniť do troch základných období. Pre prvé obdobie, ktoré sa začalo od roku 1870 boli príznačné krajinomaľby s hmlistými, súmračnými náladami. Tieto snové až elegické meditácie vyústili do zobrazenia riečnych krajín. Medňanský vytvoril v našom maliarstve pojem dovtedy neznámej intímnej krajiny. Druhé obdobie vývinu umenia Medňanského sa opiera o pobyty v Paríži, počas ktorých sa dôkladnejšie oboznámil s francúzskym impresionizmom. O zmene hovoria motívy s rozkvitnutými kvetmi a sadmi. Od tohto obdobia smeroval v krajinomaľbe k výraznej impresionistickej až spektrálnej analýze (napr. tatranské krajiny). Popri krajinomaľbe sa celý život venoval aj figurálnemu maliarstvu. Od konca roku 1890 sa začína tretie obdobie vývinu Medňanského umenia, zasvätené prevažne figurálnemu maľovaniu, a to v celých postavách i portrétoch. Popri dedinčanoch ho inšpirovala aj mestská periféria. Svoju figuralistiku dovŕšil ako frontový maliar, keďže od roku 1915 pôsobil ako dobrovoľník v rakúsko – uhorskej armáde.
Veľa jeho prác má charakter skíc a štúdií, vytvorených na podklade náčrtkov podľa prírody, jednak na podklade výtvarnej a emocionálnej pamäti. Medňanský zomrel v roku 1919 vo Viedni. Svojou tvorbou sa zaradil k umelcom európskeho významu.