Igor Kalný: Vstup do ticha
6. november – 6. december 2009
Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne
autorská koncepcia: Mgr. Daniela Čarná
Na výtvarnú scénu vstúpil Igor Kalný na prelome 70. a 80. rokov 20. storočia. Po skončení Strednej priemyselnej školy grafickej z ideologických dôvodov nemohol ďalej študovať. Napriek tomu, že nemal akademické školenie, si veľmi skoro našiel vlastný vyhranený výtvarný názor. Charakterizuje ho napätie protikladov medzi poriadkom - chaosom, geometriou - gestickosťou, vážnosťou - hravosťou, konkrétnym - abstraktným, uchopiteľným - tajomným. Tie sú prítomné vo väčšine navzájom sa prelínajúcich cykloch kresieb. Hľadanie vlastného rukopisu je u Igora Kalného konceptuálnou hrou s písmom a slovom. Hravý cyklus pečiatkových kresieb je zároveň odrazom neslobodnej atmosféry doby. Kalný v ňom s použitím banálnych detských pečiatok s motívom zvieratiek interpretoval Orwellovu Farmu zvierat, ktorej samizdatové vydanie ilunôh i celého tela - telovky tvoria jeden z vrcholných a najosobitejších prejavov Kalného tvorby. Sú samostatnými dielami, svojráznymi autoportrétmi, no zároveň špecifickými záznamami privátnych body - artových performancií autora, ktoré dokumentoval fotografiou. Tvorba Igora Kalného sa po mnohých monografických i kolektívnych výstavách doma a v zahraničí, v jeho rodnom meste - Trenčíne, predstavila po prvýkrát.