Nikolaj Feďkovič Tour
Termín: od 18.12.2015, 17:00 do 31.1.2016, 17:00 denne okrem nedele
Tour je synonymom obtiažnej, náročnej, ale vždy oslavovanej a obdivovanej cesty. Práve taký je cyklus výstav Nikolaja Fedkoviča po slovenských a českých galériách, ktorý pripravila kežmarská Galéria u anjela. Je to cesta za umením a obhliadnutie za celoživotným dielom autora. Výstava v Trenčianskej galérií je unikátna nielen rozsahom a množstvom výpožičiek zo slovenských galérií a súkromných zbierok, ale aj zmapovaním všetkých zásadných tém autora, vystavenými sochárskymi objektmi a monumentálnymi prácami. Kvalitu výstavného projektu s vysokou návštevnosťou nominovala porota na ocenenie Krištálové krídlo.
Nikolaj Feďkovič – aristokrat maľby, trubadúr moderných čias, solitér, nevšedný zjav na slovenskej i európskej scéne to je len pár pomenovaní, ktoré dali tomuto autori rôzni kurátori.
Unikátna tvorba autora presvedčí každého, že klasická maľba má stále čím osloviť náročného diváka. Očarí Vás premyslenou ľahkosťou a štruktúrou maľby, nezabudnuteľnými príbehmi, šarmom a leskom starého sveta.
Magické obrazy plné postáv a príbehov sú príťažlivé svojou autentickosťou a láskavým humorom. Portréty blízkych, rodina zobrazovaná v štýle starých fotografií, tajomné dámy v klobúkoch, ikonickí plavci v neznámych azúrových vodách, hráči póla alebo potápajúci sa Titanic pripomínajú časy aristokracie a noblesy. Každý obraz má príbeh a autor sa stáva rozprávačom so štetcom v ruke.
Láska k písanému slovu je hmatateľná v konkrétnych textoch, ktoré si vyberá aby ich zvečnil vo výtvarnej podobe. Básne slovenského štúrovského básnika Sama Bohdana Hroboňa v kaligrafickej podobe zdobia jeho portrét a stávajú sa jeho neodeliteľnou súčasťou. Snívame tak spolu sním romantický sen o slobode a láske.
Rovnako často sa v jeho obrazoch objavujú písmená písané rímskou kapitálou. Ako o tom autor hovorí, týmto písmom boli napísané dejiny celej európskej civilizácie. V mnohých dielach sa objavujú antické pamiatky. Trenčin patrí k miestam, kde ozvena rimskych čias rezonuje ojedinelým spôsobom a vytvára nové paralely a konotácie s kaligrafickým dielom Nikolaja Feďkoviča.
Neváha použiť symboly, metafory a skryté významy. Nad dejovou líniou dominuje ľudskosť, harmónia a hľadanie človečenstva v nás.
Maľba Nikolaja Feďkoviča je inšpirovaná holandskou žánrovou maľbou 17.storočia, gotickou tabuľovou maľbou, Lipskou školu – magickým realizmom Wernera Tübke a ruskými autormi miniatúr. Na základe jej dokonalej znalosti, umeniu kaligrafie, miniatúrnej maľby, priestorovej a iluzívnej maľby namiešal výbušnú zmes , ktorá exploduje na plátne a intenzívne zasahuje oko diváka. Nadmieru originálnym rukopisom vrstvením lazúr a štruktúr vzniká jemné chvenie, akoby istý stupeň nedokončenosti a otvorenosti . Umelec využíva vyvážene abstraktné aj realistické prvky. Stvoril svoj vlastný estetický aj etický kánon. Kultivovanosť, prepracovanosť, myšlienková hĺbka a nádherná fascinujúca hra fantázie si podmania vnímavého pozorovateľa. Magický labyrint sveta a figúr prezentuje večné ľudské divadlo, dobrodružstvo života.
Výstava v trenčianskej Galérií M.A.Bazovského je poctou a poďakovaním autorovi k jeho životnému jubileu, potrvá do 31.01.2016
Nikolaj Feďkovič sa narodil 13.mája 1945 v Užhorode. Po odtrhnutí Podkarpatskej Rusi rodina za dramatických okolností presídlila do Michaloviec, kde autor vyrastal. Študoval na Strednej škole umeleckých remesiel v Brne a roku 1972 absolvoval štúdium na oddelení užitej maľby Vysokej školy umelecko-priemyslovej v Prahe u prof. Z. Sklenáře (konzultantom bol prof. S. Libenský). Roku 1976 sa stal pedagógom na Strednej škole umeleckého priemyslu v Košiciach a o dvanásť rokov neskôr aj jej riaditeľom. V lete roku 1989 odišiel do exilu do Nemecka a usadil sa v meste Bergisch Gladbach pri Kolíne
nad Rýnom, kde vyše 20 rokov žil, tvoril a pôsobil na Kunst Akademii ako docent v slobodnom povolaní. Napriek tomu sa Košice natrvalo stali jeho domovom.
Nikolaj Feďkovič sa venuje olejomaľbe, kaligrafii a tvorbe objektov. Ako maliar nadväzuje na odkaz predstaviteľov imaginárnej figurácie. Pokúša sa aj o renesanciu žánrovej maľby, vedľa seba často kladie realistické a abstraktné prvky. Nejde mu o fotografické zachytenie skutočnosti, ale o výtvarné pretavenie vlastných zážitkov a pocitov, často aj všedných dennodenných udalostí, ktoré na svojich obrazoch povyšuje na slávnostnú chvíľu. Používa staromajstrovský spôsob maľby kladením vrstiev lazúrových farieb na drevenú dosku alebo plátno s polokriedovou úpravou.
Posledným ocenením, ktoré získal v júli 2013 je Hlavná cena Miklósa Kaplára v konkurencii výtvarníkov a víťazov za celých 50 rokov existencie súťaže.
Záver:
Dovoľte mi citovať slová emeritného riaditeľa Múzea mesta Kolína nad Rýnom Gunthera Otta, ktorý napísal : „Tento slovenský maliar zaujíma významné postavenie v dejinách európskeho maliarstva."
Mgr. Carmen Kováčová